Laire Batara Kala “Lakon Batara Guru”
Ing sawijining dina kahyangan geger
amarga pengaruh Batara Kanekaputra, putune Sang Hyang Nurrada sing lagi tapa
lan ngugemi Cupu Retna Dumilah. Banjur Batara Guru enggal ngutus para dewa
supaya mandhekake tapa Sang Hyang Kanekaputra. Para dewa langsung mangkat
nindakake tugas sing diprentahake Batara Guru. Nanging, para dewa gagal
ngrampungke tugase kuwi jalaran kalah sekti saka Sang Hyang Kanekaputra. Para
dewa banjur mundur lan balik menyang Batara Guru. Laporan yen para dewa utusane
ora ana sing bisa nandhingi sektine Sang Hyang Kanekaputra.
Akhire, kepeksa Batara Guru nandangi
dhewe gegayutan perkara mau.Batara Guru enggal Tindak nemoni Sang Hyang
Kanekaputra sing isih ngugemi Cupu Retna Dumilah. Batara Guru lan Sang Hyang
Kanekaputra padha ampuhe lan padha sektine. Banjur nalikane perang kuwi mau, ujug-ujug
Sang Hyang Nurrada teka misah perang tandhing antarane Batara Guru lan Sang
Hyang Kanekaputra kuwi mau. Sang Hyang Nurrada ngandhani marang batara Guru lan
sSang Hyang Kanekaputra, Banjur enek perundhingan sing ngasilake kesepakatan,
Batara Guru kudu ngakoni Kaneputra kui sedulur tuwane, lan Kanekaputra kudu
ngewangi tugas-tugase Batara Guru. Supaya putune kuwi bisa ngrampungi tugase kuwi
mau, Sang Hyang Nurrada Nyawiji Karo Kanekaputra. Sawise kuwi Kanekaputra luwih
dikenal nganggo jeneng Batara Narada.
Sawise perjanjen kuwi mau, sanyatane
Batara Guru isih pengin nduweni Cupu Retna Dumilah sing digocek Kanekaputra.
Batara Guru isih penasaran karo sing arane Cupu Retna Dumilah kuwi mau. Cupu
kuwi mau banjur arep dijaluk karo Batara Guru saka tangane Sang Hyang
Kanekaputra utawa Sang Hyang Nurrada, nanging Sang Hyang Kanekaputra ora gelem ngenehake
Cupu Retna Dumilah marang Batara Guru, nanging malah Cupu Retna Dumilah kuwi
mau dibuwang adoh saka kayangan karo Sang Hyang Kanekaputra Utawa Sang Hyang
Nurrada. Banjur para dewa padha nggoleki
Cupu Retna Dumilah kuwi, tekan bumi sap pitu sing dikuwasani Sang Hyang
Antaboga. Banjur para dewa ketemu karo Sang Hyang Antaboga, lan ngasilake
perang antarane para dewa lan Sang Hyang Antaboga. Akhire Para dewa kalah ora
bisa nandhingi sektine Sang Hyang Antaboga, lan balik menyang kahyangan laporan
marang Batara Guru yen para dewa gagal ngentukake Cupu Retna Dumilah amarga
kalah perang lan kalah sekti saka Sang Hyang Antaboga.
Banjur nalika para dewa laporan
kegagalane kuwi kaliyan Batara Guru, Sang Hyang Antaboga rawuh ngadhep lan
ngekekke Cupu Retna Dumilah. Nanging, sadurunge Cupu kuwi tekan tangane Batara
Guru, para dewa wes rebutan dhisik, banjur Cupu kuwi gigal/tiba,pecah njelma
dadi cahaya kang kemilo lan indah. Banjur cahaya kuwi mau berubah wujud dadi telu
widodari kan ayu rupane, jenengane Dewi Widowati aliyas Tisnawati, Dewi Sri,
lan Dewi Lokati aliyas Dewi Rumingrat. Sanadyan awake telu, nanging jiwane
siji, sing mengkone disebut Hapsari Triwati.
Sawijining dina, batara Guru mriksa
keadaan alam lan jagad raya iki, sandhing karo bojone, Dewi Uma. Piyambake
nitih Lembu Andini. Nalikan sore kae Batara Guru weruh bêtise Dewi Uma bojone,
banjur langsung teka napsune Batara Guru marang bojone. Batara Guru ngajak
bojone sanggama ana ing sak ndhuwur gegere Lembu Andini. Nanging, Dewi Uma ora
gelem nuruti apa sing dijaluk karo Batara Guru kuwi mau amarga Batara Guru
tumindhake ora pantes marang dewa-dewi ing kahyangan, padahal wektu iku nafsune
Betara Guru lagi meh tekan ana ing puncake utawa klimaks. Banjur kama benih
dewa kuwi gigal/tiba ana ing mukaning samudra lan ditemokne karo Brahma lan
Wisnu. Kama benih mau banjur diwenehi japa utawa mantra. Kadadean iki kang marakake padha padudon.
Batara Guru murka marang dewi Uma banjur nyepata utawa ngutuk Dewi Uma dadi
Raseksi (Rasaksa Wadon) lan jenengane diganti dadi Durga, semono uga dewi Uma
murka marang batara Guru lan ngutuk batara Guru sahingga dadi nduwe siyung.
Loro-lorone padha sektine.
Sabanjure, amarga kadadean kuwi kama
sing diasilke batara Guru utawa kama benih Batara Guru tiba sumebar kececer ana ing samudra. Banjur kama benih
mau njelma lan brubah wujud dadi makhluk sing ganas lan mangas, bentuke ora
karu-karuwan, medeni, nduwe siyung uga. Laira batara Kala nggeram-nggeram
nakokake sapa wong tuwane. Banjur di wenehi pituduh dewa Brahmana lan dewa
Wisnu, banjur raksasa kuwi ngerti sapa wong tuwane, yaiku Batara Guru lan Dewi
Uma. Batara Guru banjur kondur menyang kahyangan, lan betara kala sawise lair
kuwi langsung lunga saka samudra menyang kahyangan arep njaluk marang Betara
Guru supaya dhewekke diakoni anak.
Betara Guru nuruti apa karepe anakke kuwi mau, lan anakke kuwi mau dijenengi
Batara Kala. Nanging amarga anake kuwi ganas lan mangas, Batara Guru pengin
nggawe sipate anake mau ora ganas lan mangas banjur Batara Guru ngethok siyunge Batara Kala lan
saka siyunge Batara Kala kuwi mau dadia sanjata kang ampuh sing arane Kaladite
lan Kalanadah.
Gawe ngurmati dina laire Batara
Kala, Batara Guru menehi anugrah yen Batara Kala oleh mangan menungsa sing lair
pas dina “tumpek wayang”. Kleresan adine, Dewa Kumara, iya lair pas dina
“tumpak wayang”. Miturut anugrah saka Batara Guru, batara Kala olih mangan dewa
Kumara. Nanging nyuwue Batara Guru, Batara Kala olih mangan adine sok yen adine
wes gehde. Kesempatan kuwi dimanfaatake Betara Guru. Adine dianugrahi batara
Guru supaya tetep dadi bocah salawase
urip. Banjur akal-akalan kuwi mau ketara karo batara Kala. Akire Batara Kala
wis ora sabar maneh. Dewa Kumara dioyak. Ana ing perjalanan, keweknen Ketemu
karo batara Guru lan Dewi Uma. Loro karone arep dipangan karo Batara Kala awit
janjine Batara Guru. Nanging, Sadurunge mangan Batara Kala diwenehi teka-teki
dhisik supaya bisa mangan Batara Guru lan Dewi Uma. Watese njawab teka-teki mau
naming tekan srenginge kang wis condhong ngulon, banjur wektune entek gawe mangan
Batara Guru lan Dewi Uma. Amarga wis ora bisa mangan Batara Guru lan Dewi Uma
banjur Batara Kala nglanjutake ngoyak lan nggoleki Dewa Kumara.
Sawise suwe le ngoyak, akire Batara Kala kesel
lan nemu sesajen sing diaturake Sang Amangku sing lagi main wayang. Amarga
kesel ngelih lan ngelak, sajen kuwi dipangan nganti entek ludhes. Akire
kadadean dialog antaraning Sang Amengku Dalang lan Batara Kala, njaluk sesajen
sing wis dipangan kuwi mau dimuntahke maneh. Batara Kala ora sanggup nuruti
penjaluke dalang kuwi mau. Gawe gantine, Batara Kala janji yen dheweke ora
bakal mangan wong sing laire pas dina “tumpek wayang”, nek wis ngaturake sajen
nggelar wayang “sapu leger”.
Posting Komentar untuk "Laire Batara Kala “Lakon Batara Guru”"